Egiptul, altfel (1)

In turism, Egiptul (una dintre cele mai importante destinatii turistice din lume) inseamna:

• Piramidele, Sfinxul si sute de temple multimilenare (civilizatia Egiptului Antic, pagan – turism cultural)
  • Plaje insorite si apa limpede a Marii Rosii, plina de corali si vietati marine colorate (turism de vacanta)
  • Muntele Sinai, locul sacru in care Dumnezeu a vorbit direct omului – locul in care Moise a primit Tablele Legii cu Cele Zece Porunci, valabile si azi (intr-un Top 10 american, al locurilor/privelistilor din lume pe care nu trebuie sa le ratezi intr-o viata, se afla si Rasaritul de soare pe Muntele Sinai)
  • Fuga in Egipt – traseul episodului biblic din primii ani ai vietii Pruncului Iisus – cand Acesta, impreuna cu sfanta Sa mama si dreptul Iosif, au fost nevoiti sa fuga de furia regelui Irod. Priogonit in propria Sa tara, Iisus a gasit protectie si dragoste in Egipt, aceasta fiind cea de a doua tara pe care Iisus a strabatut-o in timpul vietii sale pamantesti, pamant sfant care pastreaza pana azi, cu evlavie, urmele fizice ale prezentei Mantuitorului (pelerinaj crestin).

Foto: Rasarit de soare pe Muntele Sinai (2285 m)

Ne propunem sa va ilustram cateva opriri / obiective dintr-un program care sa cuprinda cat mai multe din din toate acestea, cu speranta ca veti intelege de ce Egiptul – strabatut de la sud la nord de fluviului Nil (unul dintre cele trei fluvii din Gradina Raiului) este absolut fascinant!

Actorii Cristi si Gabriela Iacob, care au vizitat de cateva ori Egiptul in acest fel, si-au lasat inima acolo!

SATUL NUBIAN

Din Bucuresti, Tarom oferta zbor direct spre Cairo (2h50min), de treoi ori pe saptamana.

Daca zburam din Bucuresti sambata / duminica, duminica dimineata incepem programul Egiptul Crestin cu Sfanta Liturghie, la Biserica grec-ortodoxa a Sf Mare Mc Gheorghe din Old Cairo.

Apoi putem continua cu o croaziera pe Nil. Vom ajunge de la Cairo in sudul Egiptului, la Aswan, cu avionul (durata zbor 1h35min).

Primul obiectiv: Satul Nubian Elephantine, viu colorat, cu oameni zambitori, cu case fara acoperisuri. Satul in carle nu ploua niciodata? … satul in care se poate ajunge doar navigand pe Nil si in care nubienii cresc pui de crocodili in bazinele de acasa. Deja plonjam in alta lume!…

Darul Sfintei Xenia

Sankt Petersburg, 2008. Pelerinajul numit Rusia Nordului Extrem.

Marti 24 iunie, dimineata la ora 9 : iata-ne si pe noi, grupul de 36 de romani, la poarta cimitirului Smolensk din Sankt Petersburg, cumparand flori pentru a le duce la mormantul  Sfintei Xenia. Stim ca sfintele sale moaste odihnesc inca sub pamant, dar deasupra lor a fost construita o capela in care zilnic la ora 10 se oficiaza o panihida pentru pomenirea sfintei si … rezolvarea problemelor noastre.

Continuarea

Manastirea Eleon Ierusalim, Locul in care a fost ascuns capului Sfantului Ioan Botezatorul

Icoana celei de a doua aflari a capului Sf Ioan Botezatorul, Ierusalim

Biserica Ortodoxa a inchinat Sfantului Ioan Botezatorul mai multe sarbatori: zamislirea lui (23 septembrie), nasterea (24 iunie), soborul lui (7 ianuarie), taierea capului (29 august), prima si a doua aflare a capului (24 februarie) si a treia aflare a capului sau (25 mai).

Manastirea ruseasca Eleon de pe Muntele Maslinilor din Ierusalim, ridicata  pe locul in care Maica Domnului si Sfintii Apostoli s-au aflat atunci cand Mantuitorul S-a Inaltat la cer (locasul ortodox al Inaltarii Domnului) cuprinde in interiorul ei o bisericuta ridicata pe locul primei si celei de a doua aflari a capului Sfantului Ioan Botezatorul.  Constructia acestei capele s-a terminat in 1907.

Continuarea

Minunile credintei: ILEANA GAFTON (3)

Autoarea cartii ”Cancerul, o calatorie prin urechile acului”. Final de jurnal…

(Foto: Ileana Gafton, Crăciun 2020)

Eu am să scriu cât pot. Nu mă simt bine deloc.

Geamul salvator (12.04.2021)

Cel mai greu a fost faptul că pandemia mi-a tăiat dreptul să-mi văd familia.  Nu aveam nici cum să-i văd pe ai mei. Trei săptămâni i-am văzut doar pe camera telefonului. La un moment dat, mi-am dat seama că pot veni să mă vadă dacă înconjurau clădirea. Am numărat cu fiica mea geamurile din spatele clădirii. Erau foarte multe la Spitalul Militar din Brașov. Cine cunoaște zona știe ce vorbesc. Am scos mâna pe geam ca să identifice geamul la care stau. Așa m-au găsit. Fiica mea a venit cu nepoțica. Vă dați seama ce am simțit să-i văd în carne și oase. Și acum mă trec fiorii. La propriu, nu numai mental. Și aici am avut o problemă, deoarece fiind spital militar, geamurile erau blocate ca să nu sară pe geam și să fugă militarii din spital. Mi s-a părut ciudat, dar n-ai ce-i face. Geamul se deschidea cât să scoți numai capul pe el, nu și umerii și corpul,așa că eu puteam să-mi văd familia numai dacă stătea fix în fața mea. E bine și așa. I-am mulțumit lui Dumnezeu pentru tot și am zis „Slăvit fie Dumnezeu, Slăvit fie Dumnezeu, Slăvit fie Dumnezeu, în numele Tatălui, al Fiului, al Sfântului Duh, Amin.”

Doamne ajută la toată lumea și m-am rugat pentru toți bolnavii și pentru toți cei care mă îngrijesc.

Continuarea

Minunile credintei: ILEANA GAFTON (2)

Autoarea cartii ”Cancerul, o calatorie prin urechile acului”. Final de jurnal…

Ileana a povestit recent că psihoterapeutul ei de la Hospice Casa Sperantei i-a sugerat să aibă o activitate, ceva ce îi place ei foarte mult să facă. Ce altceva putea să răspundă o ziaristă pentru care scrisul a reprezentat vocația, pasiunea și modul ei de a-și afla rostul în lume, de a-și înmulții talanții primiți de la Domnul? Raspunsul a fost prompt și scurt: „Vreau să scriu!”

A scris greu, chinuindu-se fizic, pentru ca era bolnav în fază terminală, cu metastaze generalizate (și la creier), după 20 de ani de luptă și biruință asupra cancerului, perioadă în care Ileana a smuls ani de viață din ghearele morții deja anunțate din anul 2000. A transmis pe Whatsapp (ultima data in 16 aprilie 2021), fragmentat, mesajul pe care a dorit să îl lase lumii.

Jurnalul a inceput sa fie publicat, cu acordul ei, in revista noastră (Viata Ortodoxa nr 4/2021), revistă pe care experimentata ziaristă Ileana Gafton Dragoș a sprijinit-o, generoasă, încă din faza de proiect. Mai ales că era vorba despre un proiect de spiritualitate ortodoxă. Când am trimis la tipar acel număr 4 al revistei Viața Ortodoxă, Ileana trăia și nimeni nu știa ce va urma…

Continuarea

Minunile credintei: ILEANA GAFTON (1)

Autoarea cartii „Cancerul, o calatorie prin urechile acului”. Final de jurnal…

Am cunoscut-o pe Ileana Gafton prin anul 2000, când ea, ca ziaristă brașoveană cu state vechi în meserie – pe atunci lucra la ziarul ”Bună Ziua Brașov” -, a fost delegată în județul alăturat, să pună umărul la lansarea noului ziar ”Bună Ziua Covasna”.   Ne-am simpatizat și am rămas cumva în legătura.  Prietenia noastră a început brusc, la scurtă vreme, atunci când ea, internată în Spitalul de oncologie din Brașov, m-a sunat spunându-mi diagnosticul: cancer cu metastază în fază terminală, cu speranță de viață pronosticată de medici extrem de scurtă: între trei zile și trei săptămâni.

În cartea ”Cancerul – o călătorie prin urechile acului” publicată după 11 ani (în anul 2011) de la momentul evocat mai sus, Ileana poveștește ce a urmat în perioada imediat următoare: ” În trei săptămâni am suferit două intervenții chirurgicale dificile, una dintre ele punându-mă la zid. Am facut chemoterapie, am suportat consecințele devastatoare ale acestui cumplit tratament, mi-a căzut părul, mi-am pus perucă și am luat drumul căutărilor de speranță, respectiv am umblat pe la doctori prin toată țara, am umblat pe la biserici și pe la diferiți terapeuți care practicau medicina alternativă. Fiecare mi-a explicat că speranța de viață este zero și că doar Bunul Dumnezeu mă mai poate ajuta. Și așa a și fost, pentru că tot ce a urmat după aceea mi-a confirmat că era singura cale…”

Supraviețuitoare prin credință, Ileana a luptat cu boala ei, care a regresat, apoi a recidivat în diverse forme extrem de agresive. În cei 20 de ani de când se luptă cu această boală aparent incurabilă, a trecut prin moarte clinică și, de câteva ori, prin experiențe la limita vieții. Având credință puternica în Dumnezeu, El a scos-o din moarte de fiecare data, medicii constatând mereu și mereu incredibila putere de rezistență și regenerare a trupului, atunci când sufletul știe să se încredințeze total Dătătorului de Viață!

Între timp, Ileana și-a continuat activitatea jurnalistică cu pasiune, produce de mulți ani revista Inside Brașov și siteul de știri www.coronapress.ro, ia premii de excelență în jurnalism, dă salarii unei echipe redacționale și se bucură cu maxima intensitate de fiica și de nepoțica ei.

Doar că la începutul anului 2020, la momentul declanșării pandemiei de Coronavirus, după 20 de ani de luptă cu cancerul, Ileana a recăzut în boală….

Necunoscutul Gibraltar – pestera Sf Arhanghel Mihail

Formidabilul, incitantul, necunoscutul Gibraltar!

Si superlativele ar putea continua, ca si concluzie a unei zile de vizita surprinzatoare (nu ne asteptam la nimic special) si plina de bucurii!

Ce stiam de dimineata, cand am inceput vizita:

ca peninsula Gibraltar, cu stanca sa spectaculoasa de 420 m peste nivelul marii, este ca un dinte crescut din pamant european si care se apropie foarte mult de Africa, creind o stramtoare de 14 km latime, care separa Marea Mediterana (la est) de Oceanul Atlantic (la vest) si Europa (la nord) de Africa (la sud).

Este un punct strategic foarte important si deopotriva punct comercial foarte profitabil, pentru ca anual trec pe aici milioane de tone de marfuri si milioane de pasageri!

Ce nu stiam:

Norul de pe Muntele Tabor, 18/19 aug 2023

Fortele de ordine israeliene au impiedicat autocarele cu pelerini ortodocsi sa ajunga la parcarea de la baza Muntelui Tabor, in ajunul sarbatorii Schimbarii la Fata a Mantuitorului! Au facut astfel imposibila urcarea cu microbuzele de inchiriat, catre varful muntelui!

Totusi sute (poate mii) de pelerini, in mare parte romani, au urcat pe jos in noapte, cu toate neputintele lor, timp de o ora si jumatate, pana la Manastirea Ortodoxa a Schimbarii la Fata de pe varful muntelui sfant – pentru a participa la marea sarbatoare exact in locul in care a avut loc acest eveniment major din viata pamanteasca a lui Fiului lui Dumnezeu!

Urcand, pelerinii au observat Norul Sfant deasupra Nazaretului, apoi miscarea sa catre varful Muntelui Tabor.

Sfanta Liturghie de noapte…

… a fost oficiata de Patriarhul Teofil al II- lea al Ierusalimului…

… impreuna cu ierarhi  – intre acestia si IPS Teodosie de la Arhiepiscopia Tomisului – si un numar mare de preoti, in curtea manastirii.

Norul a aparut in timpul Sfintei Liturghii…

… si a fost prezent pe toata durata acesteia.

„A fost ca un condens, apoi a inceput sa picure!

Pe ecranul telefonului se vedeau foarte multe particule de lumina, care se miscau continuu, cu o viteza uluitoare, extraordinar de rapid, in toate directiile!

Ochiul nu le-a  perceput in felul acesta, ca pe granule de Lumina, ci ca pe un Nor!

NOR – desi la clima arida din Orientul Mijlociu, in cea mai caniculara luna a anului, meteorologic este imposibil sa se formeze nori, si mai ales in fiecare an exact la aceeasi data si in acelasi loc!

Am vazut Norul prin care Dumnezeu Tatal a vorbit Sfintilor Apostoli…

„Vorbind el încă, iată un nor i-a umbrit pe ei, şi iată glas din nor zicând: „Acesta este Fiul Meu Cel iubit, în Care am binevoit; pe Acesta ascultaţi-L”. (Matei 17, 5)

Am vazut cu ochii mei minunea: Lumina Sfanta, nemateriala dar atat de palpabila, a Taborului!

VIU E DUMNEZEU!

A meritat tot efortul, am plecat plini de bucurie, mai ales ca Dumnezeu ne-a intarit si am reusit sa biruim si oboseala si efortul (inzecit) la care ne-au supus voit oficialii israelieni.” Alona.

Foto: Alona Butmalai si Mirela Stoian

Matei 17, Schimbarea la Față

1.Şi după şase zile, Iisus a luat cu Sine pe Petru şi pe Iacov şi pe Ioan, fratele lui, şi i-a dus într-un munte înalt, de o parte.

2.Şi S-a schimbat la faţă, înaintea lor, şi a strălucit faţa Lui ca soarele, iar veşmintele Lui s-au făcut albe ca lumina.

3.Şi iată, Moise şi Ilie s-au arătat lor, vorbind cu El.

4.Şi, răspunzând, Petru a zis lui Iisus: Doamne, bine este să fim noi aici; dacă voieşti, voi face aici trei colibe: Ţie una, şi lui Moise una, şi lui Ilie una.

5.Vorbind el încă, iată un nor luminos i-a umbrit pe ei, şi iată glas din nor zicând: „Acesta este Fiul Meu Cel iubit, în Care am binevoit; pe Acesta ascultaţi-L”.

6.Şi, auzind, ucenicii au căzut cu faţa la pământ şi s-au spăimântat foarte.

7.Şi Iisus S-a apropiat de ei, şi, atingându-i, le-a zis: Sculaţi-vă şi nu vă temeţi.

8.Şi, ridicându-şi ochii, nu au văzut pe nimeni, decât numai pe Iisus singur.

9.Şi pe când se coborau din munte, Iisus le-a poruncit, zicând: Nimănui să nu spuneţi ceea ce aţi văzut, până când Fiul Omului Se va scula din morţi.”

Manastirea Trna Reka, Serbia

Comoara ascunsa in munti

Părintele Petru începe să povestească… Muții încep să vorbească, tumorile și multe feluri de boli se tămăduiesc, cuplurile infertile nasc copii, sindromul Down se vindecă, bolnavii psihici se liniștesc, fumătorii și dependenții de droguri scapă de aceste adicții

În ciuda excepționalei frumuseți a locului și a frescelor (cele mai autentice fresce sârbe ale secolului al XVI- lea);

în ciuda faptului că este singura mănăstire din Serbia care nu a fost niciodata demolată – complexul monahal rupestru din secolul al XIII-lea fiind păstrat astfel în forma sa originară;

în ciuda rolului important pe care l-a jucat  în câteva momente ale istoriei sârbilor,

dar mai ales în ciuda excepționalei prezențe aici a moaștelor Sfântului Petru din Koriș,

Mănăstirea Țrna Reka (Râul Negru) a rămas aproape necunoscută credincioșilor timp de 700 de ani. Cauza acestei izolări este locația extrem de ascunsă, în sălbăticia unei păduri seculare din sud-estul Serbiei. Doar relativ recent, odată cu construirea podului de pe lacul Ribaric și repararea căii de acces prin pădure, sihastria tainica medievală a intrat în circuitul pelerinajelor

Sfântul Arhanghel Mihail și Sfîntul Petru din Koriș

KOTOR, Maica Domnului de pe Stanca

Una dintre cele mai speciale persoane pe care le cunosc, Doamna Profesor Universitar Anca Ghiață, care a vizitat peste 80 de țări ale lumii, mi-a spus odată că, pentru dumneaei, cel mai frumos loc de pe pământ este Boka Kotorska din Muntenegru – loc pe care a dorit să il revadă dupa zeci de ani de la prima sa vizită…

Cel mai frumos loc din lume, la 950 km de București?

Craciun la Lalibela, Etiopia 2023

Preotii din curtea bisericii (jos, la intrarea bisericilor sapate in stanca) reprezinta oamenii din lume, preotii de sus (de la nivelul solului) reprezinta ingerii. Cantarea lor impreuna este un simbol al unitatii dintre cer si pamant.

Sunt dansurile Regelui David, vechi de 3000 de ani, finalul ceremoniei de Craciun la Lalibela – dimineata, dupa Sfanta liturghie de toata noaptea.

Oraselul Lalibela are 20.000 de locuitori, dar pentru sarnatoarea Nasterii Domnului vin anual inca 30.000 de pelerini. Frumusetea procesiunilor din complexul bisericilor sapate in stanca din Lalibela (UNESCO) face ca acest loc sa devina centrul sarbatorii etiopiene a Craciunului.

Aghiasma de la I.O.B. (marturie)

Sfântul Luca al Crimeii, somitate medicală de renume mondial, inventatorul metodei de anestezie locală și, în a doua parte a vieții, ierarh al Bisericii Ortodoxe Ruse (care însă a  practicat medicinachirurgia tot timpul vieții sale) sfătuiește în jurnalul său: ” Beți agheasmă cât mai des posibil. Este cel mai bun și cel mai eficient medicament. Spun asta nu în calitate de episcop, ci ca doctor, din experiența mea în medicină”.

După operație

24.06.2022. Când m-am trezit din anestezie, după operație, eram întinsă pe un pat – era liniste, lumină, curat, nu mă durea absolut nimic. Iar alături, în partea dreaptă, mai era o femeie în aceeași situație.

Mi s-a făcut sete și am cerut plasa cu care am venit la intervenția chirurgicală. La plecarea din salonul de spital către sala de operație, o îngrijitoare mă sfătuise ce să pun în plasă:  șosete, telefonul, apă – pentru că mi se va face sete. Atunci am luat în grabă o stică goală și am pus vreo 200 ml aghiasmă (tocmai primisem o sticlă de doi litri, de la o bună prietenă) și am adăugat și o stică de 0,5 litri cu apă plată.

Aflasem că după anestezie trebuie să bei apă rar, câte o înghițitură, ca sa nu declanșezi reacția de vomă. Eu mi-am ales din plasa mea sticla cu aghiasmă și am început să beau – chiar îmi era sete. Nu am băut totul odată, dar nici în prea multe reprize; până am auzit o asistenta țipând la mine: ”nu mai beți  atâta apă, doar câte o înghițitură, doamnei de alături deja îi este rău!” Și a vrut să-mi ia sticla din mână. Cu un gest de copil care refuză să dea jucăria, am dosit cumva sticla cu aghiasmă (câtă mai era) și asistenta m-a lăsat în pace. După ce am terminat aghiasma am trecut la apa plată. Am stat la ATI vreo 36 de ore și nici un momet nu am simțiti vreo durere sau greață. A fost totul incredibil de bine – mie de durere îmi fusese cel mai frică…

Remember SOCOTRA

Va invitam in Insula Socotra – cel mai straniu loc de pe Pamant, cu peisaje superbe si uneori ciudate, cu o bio-diversitate de exceptie, 70% din teritoriul insulei fiind site natural protejat UNESCO!

Martie 2022. Grup Bizo

Motto: „We don’t need HELP.” Suntem in Paradis!

SOCOTRA ianuarie 2015 (program zilnic)

Sf Ierarh TEODOSIE – Cernigov, locul in care am aflat ca sfintii sunt VII

Primul pelerinaj in Rusia si Ucraina, oct 2005

Terminasem pelerinajul nostru in Rusia si ultimele 2 zile erau dedicate Ucrainei – Marea Lavra din Kiev si apoi Poceaev – locul in care Maica Domnului s-a aratat la doi pastori pe la anul 1600, iar urma talpii ei s-a pastrat pe piatra, de sub piatra izvorand apa… Acestea doua erau obiectivele noastre de final de pelerinaj (eram deja de 12 zile pe drumurile Rusiei).

Asadar am intrat in Ucraina noaptea, in primul oras de langa granita microbuzul a oprit pe marginea drumului ca sa dormim cateva ore, iar dimineata pe la ora 10.30 am cautat sa vedem ce se poate vizita in Cernigov – acesta era orasul in care ne aflam. Orasele ucrainiene seamana cu orasele / cartierele romanesti construite pe vremea lui Stalin: cladiri masive, geamuri nu prea mari, ceva magazine, parcuri cu frunze ruginii…

ABU MENA, Orasul de marmura al Sf. MINA

PELERINAJE ÎN PRIMELE VEACURI CREȘTINE

Abu MENA, Orașul de marmură al Sfântului Mina

Imaginați-vă că trăiți în secolul al V-lea sau al VI-lea și că, asemenea multor creștini din acele vremuri (atât bărbați cât și femei, mai ales de origine nobilă, însoțiți de obicei de o numeroasă suită) doriți să vă închinați la Locurile Sfinte legate de prezența, Patimile și Invierea Mântuitorului nostru. Dorința este cu adevărat realizabilă, chiar și în condițiile în care se călătorea foarte mult pe jos, iar pelerinajele durau ani întregi.

Sfânta Împărăteasă Elena a pus bazele cultului Locurilor Sfinte în anul 326, când a vizitat Ierusalimul, construind, la porunca Împaratului Constantin, primele lăcașuri sfinte de pelerinaj. În urmatorii 300 de ani cât a durat cârmuirea bizantină (326 – 630) Palestina s-a umplut de biserici și mănăstiri construite pe Locurile Sfinte, astfel încat nu a mai rămas nici un eveniment biblic care să nu fi fost reprezentat topografic.

NASTEREA MAICII DOMNULUI. ETIOPIA, 9 MAI

Nasterea Maicii Domnului este sarbatorita in Etiopia in 9 mai, numele festivalului este Ginbot Lideta Le Mariam.

Conform traditiei si cartilor sfinte, Maria s-a nascut pe cand tatal sau Ioachim avea 90 de ani, iar mama sa Ana avea 70 de ani.

Atunci cand mama sa a fost insarcinata in 6 luni, pantecele sau a facut miracole, cum sunt invierea din morti si vindecarea unor bolnavi.

USTUROITA

Avem o buruiana noua la marginea curtii, langa un gard, langa apa – nici vecinii nu o cunosc. Seamana cu urzica moarta, dar… nu e, florile acesteia au forma de cruce cu laturi egale! Noutate absoluta pentru noi toti.

Documentarea pe net a produs o surpriza majora!

Continuare, pg 2

SF GHEORGHE SI SARBATOAREA DE ARMINDENI

Traditia spune ca de Armindeni, la portile caselor se pun ramuri verzi de fag, de salcie, de stejat pentru a proteja gospodaria de fortele malefice, pentru spor si sanatate. Asa am facut si noi azi. Se socoteste ca portile cerului se deschid odata cu portile insemnate, pentru a primi bogatiile anului.

Continuarea, in pg 2

PROCESIUNILE SAPTAMANII LUMINATE: Sf Filofteia – Arges, Manastirea Sihastria, Valea Oituzului

HRISTOS A INVIAT!

Imediat dupa marele praznic al Sfintei Invieri a Mantuitorului nostru – evenimentul major al umanitatii cazute, careia iata de acum i se deschide din nou calea catre Imparatia Cerurilor – ierarhii si preotii nostri ortodocsi au gasit de cuviinta sa ne mangaie pentru faptul ca nu am avut acces la biserica de Inviere si au reinceput procesiunile cu icoanele facatoare de minuni ale Maicii Domnului si cu sfintele moaste, atat in manastiri cat si in eparhii…

Miercuri 22 aprilie – Sf Mucenita Filofteia, Jud Arges

Marti 21 aprilie, a treia zi de Pasti – Manastirea Sihastria

Luni 20 aprilie, a doua zi de Pasti – Protoieria Onesti, Pe Valea Oituzului

Continuarea, in pg 2

Joia Mare, Ierusalim. Spalarea picioarelor ucenicilor

In Joia Mare, dimineata, in curtea din fata Bisericii Sfantului Mormant, Biserica Grec-Ortodoxa a Ierusalimului organizeaza in fiecare an Procesiunea Spalarii Picioarelor Ucenicilor, procesiune in care Patriarhul Ierusalimului spala picioarele a 12 episcopi – in amintirea pildei consemnate in Evanghelia dupa Ioan, cap 13, 3-17

Sub Reclame si Similare, vezi Pg 2

STATISTICA COVID-19, ROMANIA. DE CE?

HRISTOS A INVIAT!

Este intre mine si Tine, Iisuse: bucuria Invierii Tale a fost imensa, coplesitoare si a rupt toate lanturile cu care sufletul a fost legat, in aceasta perioada opresiva in care statul ne-a impiedicat sa ne manifestam credinta ortodoxa, stramoseasca, in plina perioada pascala!

Inca intreaga planeta este blocata, absurd, de aceasta epidemie COVID19, iar Romania s-a aliniat. Dar spre deosebire de celelalte popoare, noi ortodocsii avem „scapare” in fata aberantelor constrangeri administrative, paralizante: fugim catre Cer, vertical, in rugaciune, si CREDEM cu Toma ca Domn si Dumnezeu este Iisus care iata, tocmai a inviat din morti, cu moartea pe moarte calcand!

Tocmai de aceea, revenind la statisticile zilnice cu care monitorizam epidemia COVID19, pentru analiza indicatorilor ne stabilim o noua perioada de referinta, la care ne raportam incercand sa intelegem ce se intampla in realitatea romaneasca : perioada Patimilor si a Invierii lui Iisus, 17-19 aprilie 2020.

Continuarea

PROCESIUNI religioase, impotriva coronavirusului. Romania, Palestina, Georgia, Rusia, Ucraina, Etiopia

Armele ortodoxiei impotriva epidemiei: lumea ortodoxa reia traditia sfintelor procesiuni, cu ajutorul carora stramosii nostri au depasit perioade grele, de restriste, de stramtorari din istoria tarilor noastre.

CRAIOVA, 25.03.2020

Astazi de Buna Vestire (25.03.2020), Mitropolitul Olteniei IPS Irineu, impreuna cu alti doi preoti, au plecat in procesiune in Craiova cu Icoana Maicii Domnului din Biserica Madona Dudu si cu racla cu moastele Sf Nifon.

Ultima oara, aceasta icoana facatoare de minuni a fost scoasa in procesiune in timpul epidemiei de ciuma de la inceputul anilor 1800 (acum mai bine de 200 de ani).

Rugaciunea NASCATOAREI DE DUMNEZEU. Manastirea Diveevo, Rusia

Pravila de rugaciune “BOGORODICINAIA” ( Nascatoare de Dumnezeu)

adica citirea de 150 de ori a cantarii aduse din ceruri de catre Arhanghelul Gavriil ca inchinaciune Preasfintei Fecioare Maria, Nascatoarea de Dumnezeu, la momentul Bunei Vestiri.

«  Nascatoare de Dumnezeu Fecioara, bucura-Te ! Ceea ce esti plina de har, Marie, Domnul este cu Tine. Binecuvantata esti Tu intre femei si binecuvantat este rodul pantecelui Tau, ca ai nascut pre Mantuitorul sufletelor noastre ».

Aceasta pravila a fost data de Maica Domnului insasi in veacul al VII-lea si odinioara era savarsita de catre toti crestinii. Mai pe urma insa a fost data uitarii.

Preacuviosul Serafim de Sarov a amintit de acesta pravila. In chilia lui s-a gasit o carticica veche cu descrierea minunilor petrecute cu oamenii care implineau acesta pravila.

Citirea de 150 de ori a rugaciunii « Bogorodicinaia » ii aduce crestinului un mare folos. Domnul ne-a aratat cat de puternica este rugaciunea Preacuratei Sale Maici inaintea Lui si cat de eficient este ajutorul acordat de Ea; in cele mai dificile imprejurari si cu totul pe neasteptate Ea ne-a intins mana Sa izbaviotoare…

Citirea de 150 de ori a rugaciunii « Bogorodicinaia » indeparteaza mania lui Dumnezeu si chiar verdictul judecatorului Cunoscator-de-inimi este amanat.

O, ce mare indrazneala ! « Bogorodicinaia » din focul patimilor ne scoate, din fundul beznei ne ridica; cu acesta rugaciune nicicand nu vom pieri, in foc nu vom arde, cei tulburati sufleteste ne vom tamadui, cei intinati cu pacatele ne vom curati, cei omorati de patimi vom invia si vom canta cu bucurie : « Nascatoare de Dumnezeu, Fecioara, bucura-Te ! »

Se citeste IN FIECARE ZI, timp de 40 de zile, sau de cate ori simtiti nevoia ajutorului Maicii Domnului!

La inceputul acestei pravile se citesc rugaciunile :

DEBRE DAMO- manastirea (sec VI) la care se ajunge urcand pe franghie

Manastirea DEBRE DAMO, ETIOPIA
Cea mai importanta si faimoasa manastire etiopiana (sec VI).
Acces: escaladarea unui perete de 15 m, pe franghie.
Acces permis doar barbatilor.

Trei colgi din grupul nostru au reusit sa escaladeze peretele vertical de stanca si au vizitat manastirea din sec VI, fotografiile lor surprinzand aspecte din manastirea de pe platoul din varful stancii.

DANSURILE REGELUI DAVID, in Etiopia de azi – 3000 de ani vechime (Etiopia 6)

„Marea revelatie din vizita noastra in Etiopia a fost intalnirea, pentru prima oara in viata, cu DANSURILE DAVIDICE.

Stiam, desigur, ca dansul sacru facea parte din ritualul evreilor vechi-testamentari si ca insusi regele David cantase si jucase in fruntea imensei procesiuni care aducea Chivotul Domnului in Ierusalim, dar eram departe de a banui ca aceste dansuri nu constituie o simpla pagina de arheologie biblica, ci exista aici, in Etiopia, codificate si pastrate cu strasnicie in doar cateva manuale, din care le-au invatat generatii si generatii de preoti, de-a lungul a trei milenii, pana-n zilele noastre.

Continuarea

Calendarul bizantin, calendarul oficial etiopian (Etiopia 3)

Cand ajungi in Etiopia, prima constatare este aceea ca… ai intinerit cu 8 ani!

CALEDAR. Desi tot mapamondul stie ca suntem in ianuarie 2020, totusi Etiopia se afla in anul… 2012, luna a 4a.

Diferenta provine, intai, de la data estimata a nasterii lui Iisus (cu 7 sau 8 ani anterioara anului zero, acceptat in lume), apoi de la calendarul propriu (care suprapune datele cu cel Iulian), ramas oficial, nemodificat (fara corectiile astronomice facute de calendarul gregorian), de veacuri.

ORA BIZANTINA. Mai mult, Etiopia este singura tara din lume care pastreaza ca oficiala ora bizantina!!!

Continuarea

Lacul Tana, Biserica NARGA SELASSIE (Etiopia 2)

Dupa 3 ore de navigare catre centrul Lacului Tana (cel mai mare lac etiopian, aflat la 1788 m altitudine),

am ajuns la Insula Dek, pentru a vizita biserica rotunda Narga Selassie / Sfanta Treime (sec XVI) – drum lung, dar a meritat din plin!

In manastirile de pe Lacul Tana etiopienii au ascuns, timp de secole, cele mai mari valori ale Bisericii lor, in perioadele in care tara era in pericol de a fi invadata…

Continuarea

BOBOTEAZA ETIOPIANA, TIMKET FESTIVAL , sau cum sa-i canti Domnului si sa dansezi venerandu-L (Etiopia 1)

„Şi David dănţuia cât putea înaintea Domnului şi era îmbrăcat cu efod de in, Aşa a adus David şi tot poporul chivotul Domnului cu strigăte şi cu sunete de trâmbiţă.” (2 Regi, cap 6, 14-15)

Singura tara din lume care mai pastreaza intact cultul bizantin al Bobotezei este Etiopia – a doua cea mai saraca tara din lume, dar si una dintre cele mai izolate tari crestine ale lumii (in mijlocul unei Africi islamizate agresiv sau tribale).

Continuarea

Primul an din viata lui Iisus

Primele patru praznice împărătești (sărbători legate direct de Sfânta Treime și de Maica Domnului) constituie sărbătorile noastre de iarnă, pline de bucurie și de tradiții folclorice care ne individualizează ca popor creștin, trăitor întru Hristos din primul veac al venirii Sale pe pământ și până astăzi.

Nașterea Domnului (25 decembrie)

Tăierea împrejur cea după trup a Domnului (1 ianuarie) – botezul evreiesc

Prima zi in SRI LANKA

Prima zi in SRI LANKA!

Ne plimbam pe elefanti, asistam la baia lor, bem apa de cocos, vizitam gradina de mirodenii (Spice Garden – aici, fructul arborelui de cacao)!

Veniti cu noi, data viitoare (februarie 2020)!

Egipt: la SF MINA

La 50 km sud de Alexandria, Manastirea Sf Mare Mucenic Mina este atat de mare, pe cat de iubit si cunoscut este protectorul sau – cel pe care noi romanii, dar si egiptenii, il veneram atat de mult!!!

EGIPT: La Sf PAVEL TEBEUL

90 de ani singur in mijlocul desertului, vietuind intr-o pestera, cu un finic (curmal) si un izvor alaturi. Un vultur aducand zilnic de la Domnul, robului Sau, jumatate de paine. O viata de om, astfel asumata. Ati rezista?

Sf Pavel Tebeul (sec 3-4)

Sf Pavel Tebeul a trait 114 ani, din care 90 ca pustnic in adancul desertului montan de langa Marea Rosie.

Continuarea

A cazut Stejarul din Mamvri?

19 febr 2019

In data de 9 februarie 2019 a apărut o știre care a făcut înconjulul site-urilor ortodoxe, pe internet: s-a prăbușit Stejarul din Mamvri, Hebron, Palestina! Deoarece căderea Stejarului din Mamvri este considerata ca fiind unul dintre semnele care prefigurează sfârșitului lumii, știrea a produs rumoare și mulțime de speculații teologico-apocaliptice, mai ales în mass media din Moldova și Rusia. După doar zece zile (în 19 februarie) am vizitat Mănăstirea Rusă de la Mamvri, care este ridicată pe terenul pe care se află stejarul vechi de 4500 de ani, martor al primei arătări a Sfintei Treimi, și am aflat informații de la fața locului.